Stubaital Dag 4 : Bezoek Stubaier Gletscher

Vandaag wordt het de mooiste dag van de week. Hierdoor gaan we vandaag de gletscher op het einde van het dal bezoeken, zodat we mooie uitzichten hebben met het mooie weer.

We rijden tot op het einde van het dal, bij het gehucht 'Mutterberg'. Hier staan enkele hotels, en is het dalstation van de 'Eisgratbahn', die ons in drie etappes naar de gletscher gaat brengen.

Vanaf het middelstation gaan we verder omhoog ...

We komen aan bij het bergstation 'Eisgrat' ! Als we het gebouw uitlopen hebben we zicht op de gletscher, en worden we begroet door een reuzegrote mamoet !

We zijn supervroeg vertrokken, dus er loopt bijna niemand. Dit laat ons toe in alle rust wat foto's te nemen ...

Vervolgens besluiten we om eerst naar de ijsgrot te gaan, die iets later ligt dan het bergstation.

Even aan de sneeuw voelen ...

En kijken naar de bergen rondom ...

Na een tiental minuutjes komen we bij de ingang van de ijsgrot. Deze ligt eigenlijk  onder de gletscher, die met witte zeilen is afgedekt tegen de zon en warmte (gebeurt bij vele gletschers in de zomer). We krijgen korting met onze 'Stubaital Sommer Card' !

Naar de ingang toe ...

En de grot in !

In de ijsgrot is er een rondwandeling voorzien, waarbij tal van infoborden staat opgesteld, en er met lichten een mooie sfeer wordt gecreëerd.

Nog even poseren ...

En dan verlaten we de ijsgrot.

Ondertussen is het op en rond bergstation 'Eisgrat' al flink drukker geworden. We nemen nu de laatste gondel naar het uitkijkpunt 'Top of Tyrol' !

Je kan ook over de gletsjer zelf omhoog wandelen. Een 'hardcore' wandelaar - in korte broek - stapt dapper door de sneeuw omhoog !

Wij houden het bij het 'bakje' en komen na aan kwartiertje aan op het topstation op 3210 meter hoogte.

Hierbij kijken we uit over de sneeuwbergen van het Otztal.

Ilona, Tristan en Odin wandelen over metalen trappen nog een stukje hoger waarbij ze een mooi zicht krijgen op de 'Eisgrat' beneden.

De uitzichten zijn prachtig !

Hoe mooi het ook is, na een tijdje nemen we de gondel terug omlaag.

We gaan een stempel halen in het restaurant van de 'Eisgrat', waar ook een shop is. Odin slaagt erin om een berenmuts te krijgen van z'n moeder ...

Vervolgens gaan we de sneeuw en  het ijs op !

Je kan een rondje wandelen in de sneeuw, maar alleen Bjorn ziet dit zitten.

Wat meer sfeerbeelden van ons in de sneeuwwereld ...

Waarna we terugkeren naar het middenstation.

We gaan er iets drinken bij de 'Dresdner Hütte', waar een pak volk zit.

We sterken ons op het terras met een lekkere soep ...

De 'Dresdner Hutte' is een grote hut, vanwaaruit ook verschillende wandelingen starten. We bezoeken nabij de speeltuin een kapelletje ...

Waarna we beslissen om niet met 'het bakje' naar beneden te gaan, maar dit te voet te doen. Er staat ook een plakaat met 'Murmeltiersteig', wat Ilona doet vermoeden dat ze haar dierenvrienden gaat zien ...

Het gaat goed omlaag ...

Na een tijdje lopen we in de grasweiden langs een rivier. We horen een schril gepiep, maar de 'Murmeltiere' zien we helaas niet ...

Nog wat verder rusten we even, en eten we onze boterhammen op. Een vlinder komt ons gezelschap houden ...

Waarna we langs de rivier bij het dal uitkomen ...

De afdaling was ietsje langer en zwaarder dan we hadden voorzien, maar goed we zijn beneden !