Dag 6 : Piller Moor Rundweg

Opnieuw krijgen we een niet zo goed weerbericht ... we besluiten om naar een ander stuk van het dal te gaan, namelijk voorbij Wenns naar het plaatsje 'Piller' en daar de 'Piller Moor Rundweg' te gaan doen.

We parkeren ons bij de busparking nabij 'Piller', want we gaan de 'Piller Moor Rundweg' integreren in een grotere wandeling.

We wandelen eerst door het kleine dorpje 'Piller' zelf.

In welk dorpje dan ook, klein of groot, komt je altijd een kapelletje tegen ...

We verlaten 'Piller' en gaan nu richting de onderkant van de berg de 'Venet', richting het moerasgebied oftwel de 'Moor'.

Maar eerst komen we nog een leuke verassing tegen : de 'Forellenteich', een meer/visvijver temidden de bossen !

Hierna begint onze tocht, omhoog naar de 'Piller Moor', met aan de rechterkant de berg de 'Venet'.

We stappen rustig door, lopen op een forstweg in de bossen ... en komen we plots een pony tegen :)

De pony was vooruit gestuurd door een lokale bewoner, een 'Einheimische'. Het dier kent de weg naar huis ... Wij van onze kant moeten nog lang niet naar huis, maar vooruit !

Na een halfuurtje stappen komen we bij een meer open plaats.

Hier hebben we zicht op de eerste bergen van de 'Kaunergrat', die de kam vormen tussen het Kaunertal en het Pitztal.

We spotten ook een kleine kikker in een poel ...

We laten het dier rusten in z'n biotoop, en wandelen verder.

Iets verder hebben we zicht op de 'Venet', en één van de almen die op diens flanken liggen, de 'Gogles Alm'. (Alhoewel een wandeling hiernaartoe op de planning stond zullen we deze helaas moeten laten schieten gedurende onze reis)

Nog een stukje verder komen we bij enkele gekende gele plakkaatjes. We nemen de afslag naar het 'Moorlehrpfad'.

Hierbij lopen we weer de bossen in ...

Iets verder houden Ilona en de kinderen plots halt. Er zit iets verder een eekhoorntje in een boom !

Hierna komen we uit op het eigenlijke 'Moorlehrpfad', wat de 'Piller Moor Rundweg' betreft. We gaan linksaf ...

Typisch hieraan zijn tal van 'vlonderpaadjes' ! De 'Piller Moor' is eigenlijk een soort veengebied in de alpen, nabij de overgang tussen het 'Pitztal' en het 'Kaunertal'. Vandaar dus de speciale paadjes tussen het moerasgebied ...

Dit is een speciaal gebied dat niet te vergelijken valt met het gewone alpenlandschap ...

De vlonderpaadjes blijven leuk ...

In het midden van de rondweg komen we bij een lang vlonderpad ...

En eens we dit grote middenstuk voorbij zijn komen we bij een mooie picknickplaats ...

Na te zijn gesterkt gaan we verder, waar we onmiddellijk een uitkijktoren tegenkomen.

We vinden er ook onze stempelstelle terug !

Hierna stappen we verder, op een glooiend pad richting het 'Naturparkhaus Kaunergrat' ...

Finaal komen we uit bij een asfaltbaan, en zijn we er bijna !

We passeren eerst nog een restant van een offerplaats uit de Bronzen Tijd, mooi aangegeven en met een pad langs een 'bronzen offerstoet' ...

Waarna we aankomen bij het 'Naturparkhaus Kaunergrat', gelegen op de 'Piller Hohe'. Dit is eigenlijk een kleine pas die het Pitztal verbindt met het Oberinntal alsook het Kaunertal. Op deze plaats is een grote parking voorzien alsook een natuurhuis wat we gaan bezoeken. Maar eerst even rusten op het terras !

Na een frisse 'Almdudler' en limonade (Odin drinkt of om één of andere reden een warme chocomelk) gaan we de natuurvoorstelling bezoeken onderaan het 'Naturparkhaus Kaunergrat'. Dit is betalend, maar zit in onze 'Pitztal Sommer Card' !

Het is een voorstelling over de bergen, gletschers, alpenflora- en fauna. Best interessant, maar het mooist zijn een resem opgezette dieren !

Er kan ook 'Wie-is-het' gespeeld worden met alpendieren ...

Bjorn vindt een nieuwe vriend tussen de opgezette dieren ...

De voorstelling heeft niet zoveel om het lijf, maar goed het zat in de kaart dus ... We verlaten het natuurparkhuis, en gaan naar het uitzichtpunt 'Gachler Blick' dat eveneens op de 'Piller Höhe' ligt.

Op een uitstekend platform kan je hier het Oberinntal inkijken, met links Prutz, Serfaus, Fiss en Ladis, en rechts FlieB en het begin van het Oberinntal nabij Landeck.

De foto's tonen dit niet echt maar het is tamelijk druk op de 'Piller Höhe'. De parkeerplaatsen staan vol, en het is een af en aan rijden van auto's en moto's. We besluiten dan ook om het laatste stuk van onze wandeling te doen : de terugtocht naar Piller. Hiervoor wandelen we via het natuurparkhuis terug. Wat we niet wisten is dat er een klein paadje is nabij het natuurparkhuis waar verschillende houten standbeelden van dieren staan opgesteld ...

Hierna slaan we rechtsaf, door de bossen richting het begint punt van onze wandeling ...

Net als gedurende gans de wandeling staan er overal in het bos 'waldbeeren' ...

De terugtocht brengt ons voortdurend afdalend tot bij een meertje nabij 'Piller' ...

Waarna we terug aankomen bij onze auto, en deze mooie wandeling erop zit !