Dag 8 : Wandeling Rifflsee - Plodersee

Ilona haar arm is ietsje beter, en we krijgen een eerste prachtige dag. Tijd dus om het daleinde te gaan verkennen, waarbij we beginnen met de 'Rifflsee' !

We rijden nu helemaal het Pitztal in, naar het einde toe. Daar komen we aan bij het dorp 'Mandarfen', waar de lift vertrekt naar de 'Rifflsee'. Daar gaan we de 'Zwei Seen Wanderung' lopen.

Vooreerst nemen we dus de 'Rifflseebahn', die ons onmiddellijk een flink stuk naar boven zal brengen ...

We komen aan op 2300 meter hoogte bij de 'Sunnalm', die er voorlopig nog verlaten bij ligt.

Terwijl Tristan en Odin wat spelen genieten Bjorn en Ilona van het uitzicht ...

Om daarna te kijken wat de wandeling van vandaag brengt.

Het doel is om langs de 'Rifflsee' te wandelen, vervolgens een stukje van de 'Offenbacher Hohenweg' te lopen, deze dan te verlaten om naar de 'Plodersee' te wandelen en finaal terug te keren naar de Sunnalm/berglift. Vooreerst kijken we naar de 'Rifflsee' temidden de bergen ...

Waarna we een stuk lopen van de 'rundwanderung Rifflsee', te beginnen aan de rechterkant van het meer.

Zeer snel komen we bij de plaats waar je op de 'Rifflsee' kan varen met een zeer groot vlot.

Dit is slechts op bepaalde dagen in de week, en kost ook extra. We gingen dit sowieso niet doen, dus stappen we verder. Het uitzicht nabij het meer zelf is voor ons meer dan genoeg !

Nog een stukje verder komen we ook onze eerste stempestelle tegen !

We lopen nu ten noorden van het meer, met fraaie uitzichten ...

En we gaan richting een brugje waar we de rivier de 'Rifflbach' (die het meer voedt) moeten oversteken.

Vanuit de verte verzamelt daar kennelijk wat volk, en als de dichter komen blijkt waarom : een aantal paarden (die overal staan te grazen hierboven) versperren de doorgang op de brug :)

Ilona gebruikt haar dierenkennis om ons te laten passeren ...

Waarna we verder kunnen wandelen ...

Wat volgt is een licht stijgende wandeling door het 'Rifflbachtal', waar de 'Rifflbach' zich meanderend een weg doorheen baant, en waar ook nog verschillende paarden staan te grazen ...

Iets verder stapt Odin verkeerd, en komt met zijn scheenbeen tussen twee grote stenen terecht ... Gelukkig heeft mama 'speciale zalf' mee ...

Ondanks de pijn stapt Odin flink verder. Het begint nu trouwens goed omhoog te gaan ...

We lopen hierbij langs de rivier de 'Rifflbach', die bij momenten woest en 'watervalachtig' omlaag komt.

Hierna komen we op een vlak stuk die verder het dal inloopt.

En houden we halt om onze lunchpicknick op te eten ...

We zien hierbij ook waar we straks naar de 'Plödersee' zullen wandelen ...

Na eten en drinken en wat rust stappen we verder ...

Waarbij we opnieuw de 'Rifflbach' oversteken, om aan een kleine klim te beginnen op de groene alpenweiden. Enkele schapen laten het niet aan hun hart komen ...

Wij daarentegen mogen aan de bak ...

Het klimmetje is kort maar krachtig, waarna we eigenlijk terugkeren richting 'Rifflsee', maar nu heel wat hoger dan waar we daarnet hebben gewandeld.

De uitzichten op deze soort van 'Höhenweg' is zeer mooi ...

Het loopt hier ook vol met schapen die zich al grazend tegoed doen aan het groene gras op de hellingen ...

Tristan en Odin zijn een heel eindje vooruit gewandeld, en wachten even op hun 'trage' ouders ... :)

Zo komen we uit boven de 'Rifflsee' ...

Waar we plots een schaapherder tegenkomen ...

De man roept iets, waarna plots alle schapen op hem afgerend komen ...

Tristan en Odin missen dit, want om één of andere reden zijn ze weer helemaal in de ban van 'Star Wars'-films. Hoog in de 'Pitztaler Alpen' wanen ze zich in een lightsaberduel ...

We laten de schaapherder zijn werk doen, en wandelen verder tot bij de 'Plödersee'.

Dit is niet meer echt een meer te noemen, maar een poel smeltwater ... (we gaan ervan uit dat het in 2023 heel weinig gesneeuwd heeft, wat vermoedelijk de oorzaak hiervan is)

Maar goed, we vinden de stempelstelle (eigenlijk een nummer dat je in je boekje moet noteren) voor onze 'wanderpass'.

Waarna we de terugtocht aanvatten richting 'Rifflsee'.

Aanvankelijk hadden we gedacht om naar de 'Rifflsee' terug te keren via de skipiste, maar dit blijkt geen wandelpad te zijn. Aldus nemen we het pad dat iets verder afdaalt, waarbij we zullen uitkomen op de 'Fulduar Hohenweg'.

De afdaling is steviger dan verwacht ...

Op een gegeven moment moeten we zelfs een stukje omhoog, om dan via een tweede afdaling terug omlaag te gaan.

Hierbij krijgen we een zicht op het 'Taschachtal' (waar we later in de reis de prachtige 'Fulduar Höhenweg' zullen wandelen)

Vandaag echter keren we terug richting de 'Rifflsee'.

Hierbij komt de 'Rifflseehutte' dan ook stilaan in zicht ...

We steken de rivier nabij de 'Rifflsee' over, waar enkele koeien verkoeling zoeken ...

Nu komen we in 'koeienland' ... overal staan ze te grazen in de wei, of liggen ze te rusten in het zonnetje ...

We komen ook twee ezels tegen tussen al het koeiengeweld ...

We wandelen verder tussen de koeien richting 'Riffsleehutte'.

Eénmaal daar aangekomen blijkt het er enorm druk te zijn ... de terras zit bomvol ... Ilona haalt onze stempels, en we genieten van het uitzicht ...

Te beginnen met het 'Taschachtal' ...

En het 'Taschachtal' tesamen met het links gelegen het daleinde van het 'Pitztal'. De berg in het midden is waar men met de 'Gletscherexpress' doorgaat, om erachter uit te komen bij de 'Pitztaler Gletscher'.

En uiteraard nog eens de 'Rifflsee' !

Hierna keren we terug naar de 'Rifflseebahn', nemen we de lift terug naar beneden, en zit onze wandeling erop !