Westendorf Dag 5 : Wandeling Spertental

Na gisteren toch wel weer een flinke wandeling te hebben gemaakt, gaan we vandaag een rustige tocht doen. We gaan naar het 'Spertental', het dal dat vanuit Kirchberg zuidelijk loopt.

We rijden dus met de auto door het 'Spertental', was licht hellend is. We passeren verschillende kleine dorpjes. Op het einde van het dal komen we in het gehucht 'Aschau', waarna het dal zich splitst in een 'Oberer Grund' en 'Unterer Grund'. Vanhieruit gaan verschillende wandelingen, onder meer naar de hoogste top van de 'Kitzbüheler Alpen', namelijk de 'GroBe Rettenstein'.

We parkeren ons op de parkeerplaats nabij een openbare 'Kneippanlage'. Vandaar uit starten wij onze wandeling in het dal 'Unterer Grund'.

Op de kruising van de weg tussen de beide 'Grunden' ligt het geografische middelpunt van de 'Kitzbüheler Alpen'.

Vervolgens gaan de de 'Unterer Grund' in. We wandelen hierbij langs de rivier die het dal uitkomt - de 'Aschauer Ache' - via de geasfalteerde weg. Na verloop van tijd loopt er naast de weg echter een wandelpaadjes, wat leuker is natuurlijk.

Iets verder komen we aan bij het 'spectaculaire' gedeelte van vandaag ...

Het is een hangbrug met uitkijkpunt op de 'Aschauer Spertental Wasserfall' !

De hangbrug over, alsook kijken op het uitkijkplatform boven de waterval zelf ...

Odin en Tristan poseren bij het houten beeld ...

En daarna weer verder !

We passeren een parkeerplaats waar enkele mensen zich klaarmaken om een rots te gaan beklimmen ...

En daarna komen wij de 'Schaukaserei Kasplätzl'. Dit is een alm waar allerlei kazen (maar ook broden) worden gemaakt, en die er natuurlijk kunnen gekocht worden in een winkeltje, of gegeten worden op het terras.

We drinken er iets op het terras (ze hebben er zelfgemaakte limonade met bergwater uit het dal). Er is veel volk, want er gaan degustaties/proeverijen door van de almkaas en het vers gebakken brood. Wij houden het bij een drankje, want we hebben zoals altijd ons lunchpakket mee.

Helaas hebben we geen foto's van de terras. Tristan en Odin gaan spelen, en vinden een soort rijbaantje annex glijbaan waarop je naar beneden kan rijden met een wagentje. Ze wanen zich in 'Mario Kart' ...

Met enige moeite krijgen Bjorn en Ilona hen van de 'Mario Kart' baan af, en gaan we verder met onze wandeling. We gaan een stukje van het 'Naturlehrpfad' stappen, wat begint juist voorbij de 'Kasplätzl'.

Langs deze weg - voortdurend een 'forstweg' - komen we her en der infoborden tegen over de lokale fauna en flora.

Het gaat echter meer omhoog dan we (of Bjorn in dit geval) gedacht hadden ... De zon is ook weer hevig van de partij, dus algauw is het puffen geblazen ...

Dat maakt de uitzichten op de groene bergen van het 'Spertental' er natuurlijk niet minder mooi door ...

Na een dik half uur komen we bij de 'Sonnwendalm', die 'nicht bewirtschaftet' is : dit wil zeggen dat je hier niets kan drinken.

Hier gaan we van de 'forstweg' af, en nemen we een wandelpad terug naar beneden.

De afdaling is bij momenten best steil en gaat door weiden afgewisseld met stukken bos.

Maar we komen finaal weer uit aan de weg in het dal, juist voorbij de waterval waar we eerder gepasseerd waren.

We wandelen het stukje terug naar de parking. We hebben toch 7 km gewandeld met 300 hoogtemeters ... niet echt een rustdag ... Dus gaan we naar de 'Kneippanlage', om onze voeten en benen te verwennen ...

We hebben gemerkt dat deze 'Kneippanlagen' meer en meer beginnen voor te komen, vooral dan in het 'Kitzbüheler Alpen'. Altijd leuk,  voor zowel groot als klein ...

De bedoeling is dat je de verschillende bassins of waterpartijen doorloopt, dit om een goede bloedsomloop te bevorderen. Het water is verfrissend, maar ook héél koud !

Na ook te hebben gepicknickt nemen we de auto terug naar het 'Brixenthal'. Daar gaan we zwemmen in 'Brixen' zelf, namelijk het buitenzwembad 'Schwimmbad und Badesee Brixen'. Om één of andere reden hebben we hier geen foto's van, maar op de volgende link vind je info genoeg :

Er is een ligweide, een zwembad met een glijbaan, en een groot vijverzwembad waar je ook vissen inzitten ! Dit alles met uitzicht op de grasgroene bergen van het Brixenthal ...  We toeven er een uurtje of twee, waarna we relaxen terug gaan naar ons hotel, 'Gasthof Aschenwald'.