Westendorf Dag 2 Gaisbergrunde

Na het ontbijt in ons hotel gaan we vandaag een iets minder bekende route doen, namelijk de 'Gaisbergrunde' nabij Kirchberg. Geen beleveniswerelden vandaag dus, maar een panoramawandeling met verschillende almen ! (check de link voor onze video van deze wandeling op het einde van de pagina !)

We nemen de stoeltjeslift vanuit Kirchberg. Als de liftbediende Tristan en Odin ziet aankomen met hun Tirolerhoedjes krijgen ze van hem een gratis speldje !

We komen boven aan, en kijken op het paneel waar we heen gaan.

En dan vertrekken we. Het gaat onmiddellijk goed omhoog ...

De zon brandt hevig onder een staalblauwe hemel … maar dat maakt de uitzichten op de bergwereld rondom ons des te mooier !

Het is superwarm, en door de relatief flinke stijg vanaf het bergstation rusten we wat uit ...

We lopen door een kudde koeien heen om bij de 'Bärenbadalm' te komen, waar we een ijsje eten om wat af te koelen :)

Na de verfrissing lopen we een quasi vlak pad langs groene hellingen …

Zo komen we tamelijk snel bij onze tweede stop, de 'Kobingerhütte'.

Hierna stappen we weer verder, en komen we langs een aantal poelen … hier zit het vol leven : kikkervisjes, alpensalamanders, libelles en zelfs een slang !

Heel snel na de 'Kobingerhütte' komen we bij de 'Wiegalm'. Deze is echter gesloten. Gezien het hierna terug omhoog gaat eten we onze picknik op op het terras van de alm. We vergeten ook onze stempel niet !

Hierna beginnen we aan de klim naar de Gaisberg …

Omhoog en met tussenpauzes …

Met de besneeuwde bergen van de 'Hohe Tauern' die achter de groene 'Kitzbüheler Alpen' opduiken ...

We komen zo bij het eerste uitkijkpunt, het 'Harlassangerkreuz'. Het panorama is overweldigend, van de Zillertaler Alpen tot de 'Hohe Tauern'. Een bord toont aan welke toppen je kan zien :)

Hierna gaat de tocht verder, nu eens omhoog, dan weer dalend.

Zodoende komen we bij de top van de 'Gaisberg' uit. Het was niet superzwaar, maar door de brandende zon hebben we toch goed gezweet. We installeren ons om wat te eten en krachten op te doen.

Het uitzicht is magnifiek … de 'Wilder Kaiser', de 'Kitbuheler Horn', de 'Loferer Steinberge' zien we aan de ene kant. Zelfs de 'Leoganger Steinberge' en heel ver weg de 'Hochkönig' zijn te zien. Aan de andere kant doemen de witte toppen van de 'Hohe Tauern' op, met de 'GroBvenediger' prominent in beeld …

Hongerig neemt Odin zijn banaan, en gaat een stukje weg van ons zitten. 'Wat is er, Odin?', vraagt Ilona. 'Ik wil naar de mooie bergen kijken mama' antwoordt onze kleine wandelaar …

Na een rustpauze waarin we ons vergapen aan het uitzicht is het toch weer tijd om verder te stappen. We gaan iets naar beneden waar het eigenlijke kruis staat van de 'Gaisberg'. We moeten onze stempel immers in ons boekje zetten !

We kijken trouwens al uit over Kirchberg en Kitzbühel.

Hierna verder omlaag, waarbij we moeten opletten op de paadjes die vol kleine steentjes liggen. Hierdoor glij je of 'roetsj' je makkelijk uit. Bjorn zegt 20 maal tegen Tristan en Odin om op te letten, maar glijdt zelf uit … Hierbij steunt hij tegen een steen en haalt z'n hand open … altijd opletten dus !! Gelukkig is Ilona altijd goed voorzien met EHBO-spullen ...

Hierna komen we in de buurt van de 'Bärenbadalm', en komen we op bredere paden.

We komen ook langs een kudde koeien … gisteren waren de koeien schuw nabij 'Elmi's Zauberwelt', waarbij we de beesten met rust lieten.  Hier zijn de koeien nieuwsgieriger. Zoals meestal het geval is komt er een koe kijken naar dierenvriend Ilona …

Daarna lopen we via de 'Bärenbadalm' langs dezelfde weg terug naar het bergstation waar onze wandeling erop zit !

We drinken nog iets in de 'Gaisbergstuberl', terwijl Tristan en Odin (waar halen ze die energie?) het speelpleintje aldaar  oprennen ...

Daarna nemen we de stoeltjeslift terug naar beneden, en zit onze wandeling er helemaal op. Het was een prachtige dag. De 'Gaisbergrunde' of de 'Goasberg Joch' is niet zo bekend als pakweg het 'Hexenwasser Söll', 'Alpinolino' of de 'Kitzbuheler Horn', maar is even mooi !