Hippach Dag 6 Eggalmbahn + Grüblspitze

Vandaag is een troosteloze dag in het Zillertal … zowel vooraan (Fugen), Midden (Zell am Ziller), als achteraan (Mayrhofen, Tux) in het dal wordt er regen gegeven. Het minst nog van al in Hintertux, dus we besluiten om naar Tux-Lanersbach te gaan, en daar onze eerste 'bergtop' te bewandelen voor onze stempelkaart !

In Lanersbach ligt de 'Eggalmbahn', waar we de berglift nemen naar het bergstation.

Daar aangekomen is het flink winderig en koud bij de 'Eggalm' … maar goed, we kunnen niet terug, en volgens de weerberichten zal het beteren ...

Er is een kleine 'Almspielerei' bij de Eggalm, en Tristan en Odin verkennen vlug de boel ...

Zoals de foto's laten uitschijnen is het echter flink koud … Ilona trekt vlug haar regenvest aan ...

De bergwereld van het Tuxer Tal rondom ons toont trouwens de bewolking ...

We besluiten dan ook om vlug op stap te gaan, en ons 'warm te stappen' !

Richting de 'Grüblspitze', ons doel van vandaag ...

Nauwelijks zijn we vertrokken of het begint flink te regenen … we lopen onbeschut langs een grindpad omhoog, en door de wind striemt de regen op ons in …

De kinderen krijgen het koud, en op deze omstandigheden zijn we nauwelijks voorzien … Ilona geeft haar buff aan Odin zodat deze er een handschoentje van kan maken …  het haalt echter niet veel uit, en ondanks onze truien en regenvestjes lopen we algauw te rillen van de kou ...

We proberen de kinderen zo goed mogelijk uit de wind te zetten, maar dit is bijna onmogelijk … na het overbruggen van het eerste stuk omhoog gaan we vlug schuilen onder een skilift …

De ergste regen stopt hierbij (gelukkig), waarbij we twijfelen of we doorgaan … iets verder lopen we over een soort groene kam naar de 'Grüblspitze', en daar zal de wind helemaal vrij spel hebben … gezien we de punten toch nodig hebben zetten we door, op hoop van zege ...

De regen stopt, en de wind gaat ook wat liggen …

Er breekt zowaar een flauw zonnetje door ...

Hoe verder we stappen, hoe beter zicht we krijgen op de groene bergwereld van het Tuxer Tal ...

Het laatste stuk van de klim gebeurt in een warme zon, die welgekomen is :)

Odin met een 'superbanaan' ...

Van daar beneden komen we !

En dan zijn we er : de top en het kruis van de 'Grüblspitze' !!

Het waait er flink, en de donkere wolken rondom sommige bergen baren Bjorn zorgen … dus beginnen we na een korte rustpauze (wel vlug stempel in ons boekje gezet)  aan de afdaling richting 'Waldhoaralm'.

Vreemd hoe snel je afdaalt, en dan kijkt waar je vandaan komt ...

Onderweg krijgen we zowel prachtige uitzicht op het begin van het Tuxer Tal met veel groene bergweiden (en ook de 'Eggalm' vanwaar we vertrokken zijn ) ...

… alsook op het einde van het Tuxer Tal met sneeuw en gletschers ...

We hebben ook zicht op het zijdal met de kaasmakerij-alm 'Stoankasern', die echter te ver is voor ons.

Maar de afdaling gaat verder ...

Nog een blik achterom naar de 'Grüblspitze' ...

en dan weer verder naar beneden ...

We komen terug op een grindpad, waar we eerst even rusten en eten op een bankje nabij de 'Waldhoaralm'.

Ilona heeft honger en Odin bestudeert wat er tussen zijn broodje zit ...

Het uitzicht blijft prachtig ...

We gaan niet verder naar beneden naar de 'Brandalm', maar nemen de 'Almrosenweg' terug naar de 'Eggalm'. Hierbij komen we terug op een leuk wandelpad, waarbij we veel koeien tegenkomen.

Door de regen, werkzaamheden en de koeien wordt het weggetje - volgens Odin - een 'drekpad'  ...

Vervolgens slingert het paadje zich langs weiden en bosjes waarin we door een veelheid aan alpenbloemen lopen …

We komen dan weer aan bij de 'Eggalm' … zoals uit de foto's blijkt is de zon op meer sterkte gekomen (toch boven de 'Eggalm'), en dus kunnen Odin en Tristan op de 'Almspielerei' spelen naar hartenlust !

Het - ditmaal - zonniger uitzicht is ook wat warmer dan eerder op de dag :)

We kijken nog eens waar we geweest zijn op de 'Grüblspitze' ...

En dan gaan we de 'Eggalm' in om een lekkere warme soep te drinken :)

En daarna met de 'Eggalmbahn' terug naar beneden !